Kjøpebetingelser

ALT I GRUNN AS  (992 848 292)

Priser

Prisene på hjemmesiden vises ekslusive 25 % MVA. Du kan velge å vise prisene inkl MVA ved at klikke "Vis pris inkl MVA" ved hvert produkt

Vi fraskriver oss fra feil pris på hjemmesiden.

Lagerstatus

Varer på lager sendes sendes normalt omgående. Vi fraskriver oss feil på lagersaldo.

Leveranser

Vi levererar OSLO, AKERSHUS og ØSTFOLD med egen transportør. 
Leveranser andre steder har vi egnet transporttør med med fokus på tid og riktig pris. 

Fraktpriser 

Fraktpriser- ta kontakt på ordre@altigrunn.no 

For kunder med konto beregnes frakt og faktureres fraktkostnad på fakturaen.

For Klarna-kunder ta kontakt på ordre@altigrunn.no

Leveransvillkår

Se "Salg og leveringsbetingelser" under.

Betalningsvillkår. 

Vi erbjuder olika betalningssätt via Klarna Bank och Klarna Checkout; kortbetalning, direktbetalning, Swish, faktura, delbetalning samt även förskottsbetalning. För ytterligare information om de olika betalsätten, läs mer under rubriken ”Så här handlar du” och ”Olika betalningsmöjligheter”.

Vi hanterar alla betalningar via Klarna och de uppfyller kraven för PCIDSS och innehar SSL-certifikat.

Läs mer om Klarnas villkor.

Förskottsbetalning. Vid betalning med förskott skickas en kopia på webbordern till e-postadressen som angivits. På orderbekräftelsen framgår belopp, ordernummer och bankkontonummer för att göra inbetalningen. När betalningen inkommit, skickas varorna enligt vald leverans.

Konsultasjon, installasjon og tilbud. 

Se "Salg og leveringsbetingelser" under.

Retur

SE PUNKT 11 "Salg og leveringsbetingelser" under.

Bestillingsvarer tas ikke i returners

Returadress

SE PUNKT 11 "Salg og leveringsbetingelser" under.

Retur må avtales med vårt ordrekontor ordre@altigrunn.no og merkes med ordrenummer samt kontaktopplysninger må  angis! Varer som blir sendt i retur uten avtale med oss i forkant og riktig merking vil bli avvist. 

Angrerett

Se "Salg og leveringsbetingelser" under.

Kreditering og tilbakebetaling

Se "Salg og leveringsbetingelser" under.

Ansvars

Se "Salg og leveringsbetingelser" under. 

Tvist

Tvist gällande tolkning eller tillämpning av köp- och leveransvillkor ska, om annat inte följer av tvingande lag, avgöras enligt svensk rätt och av svensk domstol varvid Stockholms tingsrätt ska vara första instans

 


SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER FOR ALT I GRUNN AS

1. Innledning Disse alminnelige salgs- og leveringsbetingelser ("ALT I GRUNN AS") gjelder for salg av varer og tjenester fra ALT I GRUNN AS ("Selger") dersom ikke annet er skriftlig avtalt mellom partene. Kjøpers eventuelle standardvilkår gjelder kun dersom dette er skriftlig bekreftet av Selger senest på avtaleinngåelsestidspunktet. Felles salgs- og leveringsbetingelser for VVS- og VA-bransjen (FL-VA/VVS 2016) gjelder i tillegg til ALT I GRUNNs Standardvilkår dersom ikke annet er skriftlig avtalt. For Elektro og Kulde gjelder NL 09 i tillegg til ALT I GRUNNs Standardvilkår dersom ikke annet er skriftlig avtalt. Ved eventuell motstrid har ALT I GRUNNs Standardvilkår forrang foran FL-VA/VVS 2016 og NL09. 2. Tilbud og priser Tilbudet gjelder i 20 dager fra det er sendt dersom ikke annet er avtalt. Ved levering fra lager er tilbudet betinget av at det er tilstrekkelig antall varer på lager. Ved kontraktsinngåelse beholdes prisene i minimum 12mnd fra skriftlig bekreftelse på prosjektavtale. Etter 12mnd kan prisene indeksreguleres ihht SSB`s byggekostnadsindeks. Dvs at prisen ikke kan garanteres for langvarige prosjekter utover 12mnd, dersom ikke annet er avtalt. Prisene i tilbudet er basert på tilbudsdagens priser og valutakurser. Ved endring av priser fra leverandører, frakt-, forsikringskostnader, toll og andre avgifter, valutakurser og råvarepriser i perioden frem til levering, kan Selger regulere prisene forholdsmessig. Prisene er eksklusive eventuelle miljøgebyr eller statlige avgifter/depositum. Paller og mellomlegg faktureres i tillegg. Faste årlige prisendringstidspunkt er 1. januar og 1. juli. Prisendringer ut over de nevnte tidspunkt kan forekomme grunnet endringer i våre kostpriser som følge av endring i valutakurser og råvarepriser. 3. Betalingsvilkår Betaling skal skje pr. 14 dager fra fakturadato dersom ikke annet er avtalt. Betaling anses foretatt når beløpet er godskrevet Selgers konto, og varene anses som ALT I GRUNN AS sin eiendom frem til varen er betalt fullt ut. Ved forsinket betaling har Selger krav på den til enhver tid gjeldende alminnelige forsinkelsesrente + 5 % beregnet fra forfallsdato. Kjøpers reklamasjon over uvesentlige mangler fritar ikke Kjøper fra å betale kjøpesummen i sin helhet. Kjøper har ikke rett til å foreta motregning i kjøpesummen med eventuelle andre krav mot Selger. Varer utenfor tilbud blir fakturert ihht. standard rabatt avtale, dersom ikke annet er avtalt. 4. Levering Leveringstid er angitt i ordrebekreftelsen som sendes til  Kjøper a) Alle leveringsfrister skal anses som "relative" med mindre denne bestemmelsen er eksplisitt fraveket i skriftlig ordrebekreftelse. b) Selger er ikke ansvarlig for forsinkelse som skyldes forsinket eller manglende leveranse fra underleverandører eller forsinkelser i transport og logistikk. c) Det tas forbehold om forsinkelser som følge av transportutfordringer, ekstraordinært høyt sykefravær hos Selger eller Selgers underleverandører. Selger er ikke ansvarlig for forsinkelser som i hovedsak skyldes, direkte eller indirekte, manglende tilgang varer i markedet, enten forsinkelsen skyldes forhold hos Selger, underleverandører eller andre tredjeparter. v1.1, 2022-06 Side 1 av 4 Dersom Kjøper er forsinket med oppfyllelsen av sine forpliktelser kan leveringstiden forlenges med en periode som tilsvarer Kjøpers forsinkelse. Dette gjelder blant annet dersom: 1. Kjøper ikke har betalt eller stilt tilfredsstillende sikkerhet innen avtalt tidspunkt. 2. Kjøper ikke har gitt Selger de nødvendige tekniske eller øvrige opplysninger innen avtalt tidspunkt. 3. Kjøper nekter å motta varen eller ikke kan motta varen til avtalt tidspunkt. Det samme gjelder dersom Kjøper ikke har gjort de nødvendige forberedelser til at varen skal kunne mottas på avtalt tidspunkt. 4. Kjøper krever en endring i leveransen som påvirker leveringstiden. I de tilfeller Kjøper har bestilt varer til vår butikk/vårt lager for henting, skal disse være avhentet innen 5 virkedager etter ankommet butikk. Uavhentede varer iht. dette, vil bli fakturert adm. og håndterings gebyr i forbindelse med at dette blir returnert på betingelser nevnt i punkt 11. Betegnelser og betingelser ved transport: 1. «Fraktfritt» forstås som levert uten kostnad til leverings adresse oppgitt av kjøper. Kjøper må  bistå transportør med lossing der det er nødvendig. Varer som  krever maskinell losing besørges og bekostes av kjøperer. 2. «Levert direkte fra fabrikk lukket», forstås at det kommer på lukket bil. Dette må losses med pallegafler av kjøper. 3. «Levert direkte fra fabrikk åpen», forstås at det kommer på åpen bil. Dette kan losses med kjettingskrev, pallegafler eller kran. Ved alle transportformer forventes det farbarvei helt frem, samt snuplass og plass for lossing med kran. Dellevering - ved leveringer utover fulle lass vil det bli fakturert fraktgebyr dersom annet ikke er avtalt. 5. Forsendelse Hvis det er avtalt en leveringsbetingelse så skal denne tolkes i samsvar med den versjon av Incoterms som er gjeldende på avtaletidspunktet. Har Kjøper ved leveringsbetingelsene EXW, FCA, FAS eller FOB (Incoterms 2010) ikke gitt instruksjon om forsendelsesmåte, så skal Selger velge transportmåte etter beste skjønn. Ved leveringsbetingelsene CIP, CPT, DAT, DAP eller DDP (Incoterms 2010) velger Selger transportmåte. Ved levering direkte fra produsent, skal levering anses å ha skjedd på det tidspunkt varene stilles til Kjøpers disposisjon på sted angitt av Kjøper. Selger har i slike tilfeller intet ansvar for forsinkelse. Kostnader til paller, kabeltromler og annen spesialemballasje skal dekkes av Kjøper. Kjøper har ikke rett til å returnere emballasje til Selger. For VVS-, VA-, Industri- og Kuldekunder gjelder fraktutjevning. Fraktutjevning vil fremkomme som Frakt belastes også for spesialgods, dvs. tyngre materiell, volumgods og langgods ≥ 4m. Dette kan være materiell som rør, stålmaster, fundamenter, tremaster, stiger, store skap, galvanisert materiell, veiduk, veiarmering og lignende. Spesialtransport som kranbiler, kabelvogner og container til og fra anlegg belastes. Hasteleveranser som budbil, flyfrakt, Post Ekspress eller lignende belastes. Returfrakt og innhenting av returvarer belastes, med unntak av feilleveranser. v1.1, 2022-06 Side 2 av 4 6. Forsikring Dersom det er avtalt levering CIF eller CIP (Incoterms 2010) vil Selger holde varene forsikret frem til angitt bestemmelsessted. Forsikring vil tegnes på betingelsene ”Alle farer A-vilkår”, i henhold til Vilkår for transportforsikring av varer av 1995 versjon 2004) 7. Tegninger og  øvrig  dokumentasjon All opphavsrett til tegninger og øvrige dokumenter som overleveres til Kjøper forblir hos Selgeren. Kjøper har kun rett til å bruke slike tegninger og øvrige dokumenter i forbindelse med drift, reparasjon og vedlikehold av de leverte varene. Tegningene og de øvrige dokumentene kan ikke kopieres, reproduseres, eller overlates til tredjemann, uten samtykke fra Selger. 8. Kjøpers  undersøkelsesplikt Kjøper skal ved mottakelsen kontrollere varen mot pakkseddel og undersøke varen forsvarlig avhengig av varens art og leveringsform. Ethvert krav basert på undersøkelsen må det reklameres skriftlig over i samsvar med pkt. 10. 9. Mangler Det foreligger en mangel dersom varen ikke er i samsvar med de avtalte spesifikasjoner, og dette ikke skyldes Kjøper eller forhold Kjøper har risikoen for. For eksempel foreligger det ikke en mangel dersom avviket er forårsaket av materialer skaffet av Kjøper eller konstruksjoner som er foreskrevet eller spesifisert av Kjøper. Selger påtar seg ikke ansvar for at varen er egnet til å benyttes for et bestemt formål med mindre dette er uttrykkelig og skriftlig garantert av Selger. Ved mangel kan Kjøper kreve omkostningsfri omlevering eller utbedring av den mangelfulle varen på/til det avtalte leveringssted. Kjøper skal for egen kostnad sørge for at Selger har tilgang til den mangelfulle varen slik at Selger kan foreta utbedring eller omlevering av varen. Selger er ikke ansvarlig for kostnader forbundet med å skaffe tilgang til den mangelfulle varen, herunder graving eller bygningsmessige arbeider. 10. Reklamasjon Følgende gjelder for reklamasjoner: a) Reklamasjon over transportskader eller manko i antall kolli skal skje ved varens ankomst, og skade eller manko skal angis i fraktbrevet og signeres av sjåfør. Kjøper må dokumentere slike skader eller manko for rett fraktfører. b) Reklamasjon over manko i emballerte varer skal skje straks og senest 7 dager etter ankomst med spesifikasjon av avvikene. c) Reklamasjon over mangler må skje uten ugrunnet opphold og senest 7 dager etter at mangelen er eller burde vært oppdaget. d) Reklamasjon over forsinkelser må skje straks og senest 7 dager etter at levering skulle funnet sted. e) Reklamasjoner skal foretas skriftlig og det skal foreligge en skriftlig avtale om hvilke tiltak som skal gjøres. Kjøper taper sin rett til å fremme krav dersom det ikke reklamert rettidig. Selger er ikke ansvarlig for mangler som det reklameres over senere enn 3 måneder etter levering. 11. Retur  av varer Selger vil kun motta varer i retur dersom dette i hvert enkelt tilfelle er avtalt på forhånd. Ikke-lagerførte varer tas kun i retur dersom Selgers leverandør aksepterer å ta varene i retur. Varer som tas i retur må være ubrukte og i samme stand som ved levering, og i original emballasje der dette anvendes for produktet. Faktura- eller ordrenummer må oppgis. Varer av samme type skal være sortert på samme måte som ved levering fra Selgers lager. v1.1, 2022-06 Side 3 av 4 Returadresse for lagerførte - og ikke lagerførte varer skal angis i returdokumentet som skal være mottatt hos Kjøper før returforsendelsen effektueres. Retur administreres av Kjøper for Kjøpers regning og risiko, slik at blant annet returfraktkostnader skal dekkes av Kjøper. Det aksepteres ikke normalretur på vareverdi under kr. 500,-. Ubrukte lagerførte varer/standardvarer uten skader krediteres med minimum 25% returgebyr. Ved avtale om henting av returvarer på anleggsplass vil det bli fakturert for transport i tillegg. Ved retur krediteres kun ubrukte standardvarer som ikke er boret, på støpt eller tilgriset på anleggsplass. Rennekummer krediteres ikke. Spesielle produkter som er spesialbestilt utover vårt produktsortiment bør ikke forventes kreditert.  Returgebyr for ikke lagerførte varer belastes Kjøper med leverandørens returgebyr, dog minimum 25 %. 12. Force majeure Ingen av partene skal anses å ha misligholdt en forpliktelse, dersom oppfyllelsen hindres av forhold som etter norsk rett anses som force majeure. Den andre parten skal varsles innen rimelig tid når det oppstår en force majeure-situasjon. Ved inntreden av force majeure kan begge parter kreve leveringstiden utsatt. Begge parter kan heve avtalen dersom force majeure-situasjonen varer lenger enn 360 dager. Uavhengig av partenes kjennskap til ulike midlertidige tiltak eller regulering implementert, eller som måtte bli implementert, av offentlige myndigheter eller andre som en følge av en pandemi eller lokal regulering, samt ethvert tiltak som måtte være eksplisitt avtalt for å forsøke å hindre konsekvensene av en pandem, eller en lokalregulering skal det anses som en force majeure-hendelse. Dette innebærer forsinkelser eller uteblitt levering som helt eller delvis skyldes en pandemi eller lokal regulering, kan Selger påberope seg force majeure.  13. Begrensinger i Selgers erstatningsansvar Selger har intet ansvar for kjøpers indirekte tap. Som indirekte tap regnes blant annet arbeidsutgifter, tap som følge av at produktet ikke kan nyttiggjøres som forutsatt, tap som følge av skade på annet enn produktet selv, skade som følge av varens videre anvendelse, tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning, tapt fortjeneste som følge av at kontrakt med tredjemann faller bort/ikke blir riktig oppfylt, og krav fra tredjemenn. Kjøper skal holde Selger skadesløs for eventuelle krav fra tredjeparter om erstatning for indirekte tap.  Selgers ansvar for mangler er under enhver omstendighet begrenset til et beløp tilsvarende vederlaget for varen og/ eller tjenesten under den aktuelle salgsordren.  Selgers ansvar for forsinkelse er oppad begrenset til et beløp tilsvarende 10% av vederlaget for varen og/eller tjenesten under den aktuelle salgsordren. Utover det som følger av ALT I GRUNNs Standardvilkår, er Selger ikke ansvarlig for skade eller tap som er en følge av mangel ved varen med mindre Kjøper kan godtgjøre at det er utvist grov uaktsomhet fra Selgers side.  14. Salgspant Selger har salgspant i de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger er betalt fullt ut, jf. panteloven § 3-14, jf. § 3-22. Selger kan i tillegg kreve annen sikkerhet for kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger. Et slikt krav kan fremsettes etter at Selger har akseptert bestillingen og frem til varene er levert. 15. Lovvalg og verneting Avtaleforholdet reguleres av norsk rett. Partene vedtar Oslo tingrett som avtalt verneting for alle tvister som har sitt utspring i avtaleforholdet.